Weet minister Schippers echt niet hoe het zit?

Als ik de krant mag geloven heeft minister Schippers gezegd dat je als gehandicapte maximaal € 385,= meer kwijt bent dan als niet gehandicapte. Ik ervaar wat anders. Rekent u even mee?

Eigen risico € 385,=
Vanwege scoliose jaarlijks fysiotherapie nodig. De kwaal komt kennelijk te weinig voor om op lijstjes te verschijnen. Maar het lijkt me niet vreemd dat je af en toe last van je spieren hebt als je al meer dan 30 jaar met een vastgezette rug rond loopt. Jaarlijks zeg € 250,=
Vanwege dezelfde scoliose kan ik zelf mijn voetnagels niet verzorgen. SIM classificatie geldt niet omdat mijn aandoeningen niet op lijstjes staan die achter bureaus bedacht zijn. Jaarlijkse kosten € 247,50 (overigens is het maar de vraag of je zelf ingroeiende nagels moet willen verzorgen)
Ik kom dus op een bedrag van bijna € 900,=
Dieetkosten voor diabetes reken ik dan maar even niet mee (of zijn die er niet meer sinds ze niet meer aftrekbaar zijn). Ook niet een extra apneu masker van een paar honderd euro dat ik uit Amerika heb laten komen. Een reis cpap (€ 800,=) reken ik ook niet mee, want dat is echt luxe. Lees verder “Weet minister Schippers echt niet hoe het zit?”

Geklaag over windmolens begint ridicuul te worden

In Trouw van zaterdag staat er weer een negatief verhaal over
windmolens. Het stuk van een lezer is prominent met kleur geplaatst.
Zo langzamerhand begint het wel ridicuul te worden. Collectief
geklaag over broodnodige energievoorziening.
Wie hoor je over desastreuze vernielingen van onze leefomgeving?
Hele historische binnensteden zijn verpest door auto’s. Prachtige
gevels worden verstopt achter reclame van winkelketens. Mooie
grachten zijn gedempt. Duingebieden krijgen enorme parkeerterreinen.
Het hele land ligt vol lelijke snelwegen, Lees verder “Geklaag over windmolens begint ridicuul te worden”

Heeft Multinational Roche wel eens van internationaal transport gehoord?

Na een paar dagen heeft het nieuws ook de grotere media bereikt. Roche kan in Nederland tijdelijk geen onderdelen voor insulinepompen leveren. De managers daar begrijpen echt niet hoe het zit. In eerste instantie adviseren ze gebruikers over te stappen op de pen. Belachelijk om twee redenen: Lees verder “Heeft Multinational Roche wel eens van internationaal transport gehoord?”

Procedures en waarom is de zorg zo duur?

Ik heb apneu en gebruik daarvoor ’s nachts een CPAP apparaat. Wordt keurig vergoed door de ziektekosten verzekering. Omdat we onze auto wegdoen wil ik een lichte reis-cpap aanschaffen. Moet ik zelf betalen (is niet vreemd, want het gaat om luxe).
Ik bestel en betaal het ding in een webwinkel. Vervolgens krijg ik een telefoontje van de leverancier dat ze een medische verklaring willen waarin staat wat de druk moet zijn. Dit is nog wel te begrijpen, mensen moeten zichzelf voor dit soort dingen niet indiceren.
Toen de therapie begon kreeg ik van het ziekenhuis een douane verklaring zodat je de cpap als handbagage mag meenemen. Ik stuur die verklaring op samen met een verslag van de laatste maanden die ik kan generen met mijn huidige cpap. Daarin staat dat de druk 7 is. Dat vermeld ik ook nog maar eens in de mail.
Vervolgens neemt de leverancier weer contact met me op. Ik moet echt een medische verklaring hebben waarin die druk van 7 staat vermeld.
Dan het ziekenhuis maar lastig vallen. Ik leg het probleem voor. Het ziekenhuis neemt contact met me op en vraagt wat de druk momenteel is. Ik zeg: 7!. Reactie van het ziekenhuis: prima, dan stellen wij een medische verklaring op waarin we díe druk vermelden
Allemaal aardige mensen hoor, maar wat zonde van de tijd allemaal. Zou dat de reden zijn dat hetzelfde apparaat in de VS zoveel goedkoper is?

Onze “parel op ’t Hoogeland” is te koop

Vandaag is het dan zo ver: ons huis staat te koop op Funda .
Het is best slikken, we hebben heel erg genoten van onze rentenierswoning en van Warfhuizen. Wat er over ons huis (Baron van Asbeckweg 55) te vertellen is vind je allemaal op Funda.
Warfhuizen is een heerlijke plek om te wonen. Mensen zijn onderling zeer betrokken, maar iedereen kan doen waar hij of zij zin in heeft zolang je een ander maar niet tot last bent. Er is een actief verenigingsleven en een veel gebruikt dorpshuis. Iedereen is daar welkom en als je geen zin hebt om je aan te sluiten, dan is het ook prima.
Om de betrokkenheid te illustreren het volgende verhaal. In het dorp woonde tot voor kort een man die erg spastisch was. Hij was voor zijn eten afhankelijk van een bezorgdienst. Een paar jaar geleden waren we behoorlijk ingesneeuwd en moeilijk bereikbaar. Gerda dacht “wie weet krijgt Simon geen eten”. Ze ging naar hem toe om hem aan te bieden een portie boerenkool te brengen. Simon begon te lachen, hij had ook al zuurkool en hutspot aangeboden gekregen van dorpsgenoten. Waar vind je dat nog?
Zijn er dan geen nadelen? Waarom ga je dan weg? Nou, daar is een simpel antwoord op te geven. Je bent vanuit Warfhuizen in 20 minuutjes in de stad…….met de auto. Je moet dus eigenlijk een auto hebben als je in Warfhuizen woont. Mijn ogen gaan achteruit, dus de auto moet over een tijdje waarschijnlijk weg. Conclusie: we gaan naar stad. Best jammer maar het wordt vast ook weer leuk.

Hulde aan Telfort

Ik wil nog wel eens klagen over bedrijven die -in mijn ogen- een wanprestatie leveren. Dit alles in de hoop dat mijn gekrabbel het serviceniveau omhoog brengt.

Vandaag geen klacht maar een groot compliment voor Telfort.
[technische uitleg]
Onlangs heb ik een Synology NAS aangeschaft. Mijn broer en ik willen onze data bij elkaar opslaan. Handig voor als er een huis afbrandt. Het leek ons veilig om dat met een VPN verbinding met  t2tp/ipsec te doen. Op de NAS draait een VPN server dus dat is goed. Ik heb keurig portforwarding gedaan voor poorten 500, 1701 en 4500. Mijn broer kon maar geen verbinding krijgen. Ik kan wel op zíjn NAS komen. Het enige verschil tussen onze configuraties is het type modem. O ja, de Windows versies zijn ook anders, maar daar had ik geen verdenking. Ik heb me scheel gezocht op internet naar een instelling die ik wellicht vergeten ben. Na uren zoeken geen resultaat.
[/technische uitleg]
Vervolgens op het telfort forum de vraag voorgelegd. Binnen een uur kreeg ik reactie: uw modem kan dat niet aan. Iets in de firmware. We sturen u een nieuw modem op.
Kijk: dat is service, zeker voor een goedkope provider. Hulde.

ps:
Óf ik zoek niet goed, óf heel weinig mensen gebruiken een connectie zoals wij die willen.

Wolf Garten tuingereedschap is na een paar jaar niet meer te repareren.

Ben ik nou een te kritische consument of zit de wereld echt gek in elkaar?
De roep om apparatuur die lang mee gaat en na jaren nog te repareren is neemt toe. Vind ik een heel goede zaak.

Zeven jaar geleden kochten we een grasmaaimachine van Wolf Garten. Een Duits degelijk merk. Dachten we. Je mag ook wat verwachten als je bijna € 800,= uitgeeft. Je denkt dan, voor dat lappie grond van ons doet hij het de komende decennia wel. Er zit een keurig Honda motortje op, die begeeft het echt niet, die overleeft mij wel.
Vorige week brak de mulchplaat in stukken. Dat hoort eigenlijk niet. Het ding was helemaal verroest. Niet zo gek met nat gras. Zo’n onderdeel hoor je gewoon van aluminium of degelijke kunststof te maken. Maar goed, naar de dealer om een nieuwe plaat te bestellen. Blijkt dat de onderdelen niet meer leverbaar zijn! De dealer was ook heel verbaasd, aan hem ligt dit probleem niet.

Wolf Garten heeft een Filosofie kunnen we op hun website lezen. Daar staat ook:

     Producten van WOLF-Garten
  •   kunt u jaar na jaar vertrouwen

Niet dus.

Naar ik begrijp is het bedrijf overgenomen door Amerikaanse investeerders. Of dat ook zo is weet ik niet, maar degelijke Duitse service is er niet meer.

Bedenk dat als je wat van Wolf Garten koopt dat je je spul in 5 jaar moet afschrijven.

Ik roep alle dealers op een eerlijk verhaal te houden en potentiële klanten te waarschuwen. 

Wat ik me afvraag: zijn er nog merken waar het anders is????

 
Edit 25 mei:
 
Wel grappig: ik stel de vraag of andere fabrikanten anders met dit soort zaken omgaan. Jawel dus blijkt een paar dagen later. De koelkast van mijn moeder gaat stuk. Ook een duur luxe Duits merk (Liebherr). Ruim buiten de garantietermijn. Ze stelden zelf een coulance regeling voor: een redelijke afschrijving per jaar voor de jaren dat het ding het deed. Voor een aanvullend bedrag een spiksplinternieuwe machine met gewoon weer twee jaar garantie. Zo kan het dus ook, dat geeft vertrouwen!
Haal je een goedkoop Chinees product in huis, dan moet je niet zeuren, maar als je iets duurs koopt mag je dit verwachten! Hulde aan Liebherr
Het sterkt me in het idee om nog maar even door te gaan met deze zaak. Eigenlijk zouden consumenten op beoordelingssites merken moeten kunnen beoordelen. Contact met één van de grootste sites van Nederland waar ik dit idee aanleverde leerde me dat ze er al mee bezig zijn. Andere organisaties vinden het een sympathiek idee en “nemen het mee”. Of het wat oplevert weet ik niet, maar niet geschoten is altijd mis.

Stukje windmolen gekocht

Bij de windcentrale kan je een stukje windmolen kopen. Wij hebben 1 winddeel gekocht voor € 215,=. Meer kan helaas niet omdat we ook al zelf veel stroom opwekken met onze zonnepanelen. (Je mag tot 85% van je eigen gebruik aan opwekking kopen). Voor die € 215,= kunnen we rekenen op het in mindering brengen van 500 kWh op onze stroomrekening. De investering is eigenlijk heel laag. Het rendement is hoger dan op een simpele spaarrekening. Alleen als de energieprijs keldert verdien je het niet terug. Dat risico durf ik wel te lopen. Zeker voor zo’n klein bedrag.
Mooi dat particulier initiatief dingen realiseert die de overheid nalaat.

Wij hebben geboekt via Greenchoice.

Kijk hier voor de berekeningen van je rendement.

Voor een uitleg in Jip en Janneketaal kan je hier terecht.

De correpsondent is echt gaaf!

De Correspondent volg ik nu een paar dagen. Ik ben erg enthousiast.

Veel informatie voor weinig geld. Zeg nou zelf, een jaarabonnement voor € 60,= is toch een koopje. En dat zonder storende advertenties.

Goede artikelen. De correspondenten geven echt een compleet beeld van de onderwerpen die ze behandelen.

Reacties waar je wat aan hebt. Op de meeste internet fora zijn de reacties van een niveau om van te huilen. Een berg in kreupel Nederlands geschreven scheldkanonnades. Hier lees je reacties van mensen die echt iets waardevols te melden hebben. Ook relevante vragen komen voorbij. Het leuke is dat de correspondenten heel snel reageren. Zo krijg je heel snel een compleet beeld van een onderwerp. In een krant is dat nooit op die manier te doen. Kortom de voordelen van van internet worden ingezet.

De correspondent houdt pragmatisch het doel voor ogen. Het gaat om de inhoud en minder om de vorm. De interface die ze hebben is mooi en functioneel. Zowel op pc, smartphone als tablet. Er is nog geen app, je moet voorlopig alles via een browser lezen. Die keus is gemaakt omdat een app ontwikkelen voor alle platforms vooralsnog te duur is. Een URL icoon op je hoofdscherm doet wonderen! Eigenlijk merk je dan niet (of nauwelijks) dat je via een browser leest. Leuk ook dat veel lezers de keuze waarderen. Liever een journalist er bij dan een ontwikkelteam!

Hulde dus aan @DeCorrespondent. Ik raad iedereen aan om een abonnement te nemen! Alleen met meer abonnees kan de kwaliteit verder groeien.
http://www.decorrespondent.nl

PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com