of hoe iedereen langs elkaar heen werkt.
Iedereen in ons land heeft verstand van verkeer. Denken we allemaal. De overheid heeft daarom jaren geleden een verstandig besluit genomen. Ze hebben de SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) opgericht. Zoals de naam al doet vermoeden kijkt deze club op een wetenschappelijke manier aan tegen verkeersveiligheid. Alle publicaties zijn openbaar. Iedereen kan dus zijn kennis vergroten en hoeft niet zelf zaken te onderzoeken.
Ik ging er van uit dat lokale politici kennis zouden nemen van de richtlijnen. Dat spaart immers geld een schept duidelijkheid. Maar zoals de titel van dit stukje al aangaf, dat doen ze helemaal niet.
Afgelopen periode is de provinciale weg waaraan we wonen gerenoveerd (N983). Op verzoek van bewoners is het een 60 km weg geworden met in de bebouwde kommen 30 km. Heel terecht, het SWVO heeft een rapport uitgebracht waarin je keurig kan lezen wat een veilige snelheid is. (Vanwege het gemengd gebruik van fietsers, voetgangers en auto’s op een gedeelte van de weg is 60 km eigenlijk nog te hard)
Wat doet de gemeente? Ze proberen 80 km te handhaven. We krijgen kreten te horen als “zestig waar het moet en 80 waar het kan”. Volgens de politici kan 80. Waarom geeft de landelijke overheid geld uit voor wetenschappelijk onderzoek als wij in onze gemeente zulke deskundigen hebben rondlopen kan je je dan afvragen.
Nog even wat voorbeelden van inconsequent handelen. De gemeente zegt dat ze moeten bezuinigen en dat ze moeten samenwerken met andere gemeentes. Wat betekent dat in de praktijk?
De weg van Winsum naar Schouwerzijl is een smalle bochtige weg waar auto’s landbouwverkeer en fietsers over gaan. Winsum heeft besloten dat de weg 60 km moet worden. De Marne vindt dat kennelijk niet nodig (of ís er helemaal geen samenwerking?). Gevolg: van Winsum tot de gemeentegrens mag je 60 rijden. Dan mag je 200 meter gas geven tot 80. Vervolgens is de grens weer 30 in het dorp. Afgezien van het onwettige van de situatie (overgang van 80 naar 30 mag helemaal niet) is dit natuurlijk de reinste kolder. Spreek gewoon met je buurgemeente af dat het traject 60 wordt. Simpel, overzichtelijk en scheelt een hoop borden (geld).
Als we Schouwerzijl weer verlaten richting de N983, dan mag je weer 80. Ik heb geen SWOV nodig om te weten dat als je met die snelheid over dat weggetje rijdt dat je dan gewoon een misdadiger bent. Je hebt geen overzicht over de weg en er wordt veel gefietst. Ook hier weer onnodige bebording en een rare situatie. Je komt van een kleine weg en gaat naar een bredere terwijl je langzamer moet gaan rijden. Verwarrender kan je het niet maken, goedkoper wel.
Nou vooruit. Nog eentje dan. Vanaf de N983 naar Zuurdijk verlaat je 60 km zone. Je gaat over een smalle weg waar ook toeristische fietsers via fietsknooppunten over worden geleid. Voor Zuurdijk staat een bord 60. Bij Zuurdijk mag je 30.
Ik kan nog een hoop voorbeelden geven maar het idee lijkt me duidelijk.
Jongens en meisjes van de politiek: wanneer beseffen jullie nou dat we in een uniek gebied wonen? Buit het uit dat het hier zo mooi en rustig is. Maak jullie motto: “60 in De Marne behalve waar 80 écht kan”. Je bereikt er veel mee:
- Duidelijkheid.
- Minder kosten aan rare bebording.
- Veiliger leefomgeving (bron SWOV).
- Geloofwaardiger bestuur.
- Mooie uitstraling voor een gemeente die toeristen wil trekken.
Zijn er dan geen nadelen aan zo’n vernieuwend beleid? Tsja, het kan op sommige trajecten wellicht een minuutje schelen (echt niet meer). Maar als we het hebben over de professionals die hun brood hier verdienen, dan gaat het meestal om grote auto’s. Ik vind het echt niet fijn dat als ik hier fiets en er een melkwagen met 80 km/u rakelings langs me heen scheurt. Ik daag iedereen uit om me uit te leggen waarom ik dat fijn of normaal zou moeten vinden.
ps.: ik heb in diverse clubjes gezeten die zich bemoeien met de leefbaarheid in ons dorp. Dit stuk schrijf ik 100% op persoonlijke titel.
ps.2: gelukkig zijn er ook politieke partijen die het beleid ook afkeuren. Helaas een kleine minderheid.